Niet pilsen of paffen

14 augustus 2023

Op het tennispark is het nuttigen van alcoholische dranken alleen toegestaan als de kantine geopend is, heeft het bestuur besloten. Volg altijd de aanwijzingen op van het barpersoneel (vrijwilligers). Alcoholische dranken mogen niet meegenomen worden op de tennisbaan.

Vochtafdrijvend

Een biertje drinken na de tenniswedstrijd is trouwens niet heel verstandig. Tijdens het tennissen verlies je vocht in de vorm van transpiratie. Na het sporten is het nodig om het vochtverlies weer aan te vullen. Een groot glas bier bevat natuurlijk heel veel vocht, maar óók alcohol. En alcohol heeft juist een vochtafdrijvend effect, zodat je uiteindelijk nóg meer vocht verliest. De oplossing is hartstikke simpel: drink eerst wat glazen water en stap dan in de kantine over op bier. Nog liever: stap na water over op alcoholvrij bier.

Spierpijn

Als je intensief hebt gesport, komt er melkzuur vrij in je spieren. Je spieren verzuren en dat melkzuur moet worden afgebroken door je lichaam. Een deel van het melkzuur wordt door de lever afgebroken. Normaal gesproken verloopt dat allemaal zonder probleem. Maar als je in de kantine alcohol drinkt, krijgt de afbraak van alcohol altijd voorrang, omdat voor het lichaam alcohol een giftige stof is. Het vertraagt dus het herstelproces van het sporten. Je kans op spierpijn neemt bovendien toe omdat het melkzuur wat minder snel wordt afgebroken doordat je minder vocht in je lichaam hebt.

Dikmaker

Met tennissen verbruik je energie. Voor veel mensen is sporten, naast gezond eten, een manier om af te vallen of op gewicht te blijven. Dan is het na al dat zware werk om calorieën te verbranden best zonde als je die calorieën daarna weer in vloeibare vorm tot je neemt. Een glas bier (250 ml) levert al 110 kilocalorieën.

Slimmer

Als je na het sporten in de bar terechtkomt, doe dan eerst twee rondes vochtherstel. In de meeste gevallen is water prima, maar een vochtherstellende sportdrank kan ook. Daarna kun je een biertje drinken. Als je de adviezen van de Gezondheidsraad serieus neemt, hou je het bij één biertje.

Roken

Onze vereniging is trouwens een rookvrije sportvereniging. Er mag daarom niet gerookt worden op het park.

Nieuwscategorieën Clubnieuws

Er zijn nog geen reacties op nieuwsberichten.
Om te kunnen reageren dien je ingelogd zijn. Inloggen